Recensera mera

Är du allvarlig?

Jag läser många spelrecensioner. Tiotals varje vecka om det är en bra releaseperiod. Och varje gång tänker jag på vilka skillnader min recension skulle ha om jag skrev den. Men när jag läste ovanstånde artikel tänkte jag bara; "Var är recensionen?"

Det där är ingen recension. Det är en samhällskommentar med hänvisningar till zombiefilmer. En vanlig läsare skulle nog få svårt att härröra det hela till att det handlade om att betygsätta ett dataspel. Jag vet att jag knappt förstod det. Tror knappt inte jag sett så många menlösa och pretentiösa adjektiv sedan jag läste Tolkien.

Inte ens den korta information som faktiskt kan härledas till spelet är fritt från billiga liknelser.
Kirschsteigereskt? När blev det ens ett uttryck? Jag vet knappt vem människan är.

Efter en tids forskande på Aftonlögnens "recensionssida" är jag starkt övertygad om att ingen där ens spelar spelen de ska betygsätta. De läser antagligen artiklar på andra sidor, kollar lite trailers och knåpar ihop något fyndigt med en samhällskommentar. Copy/paste.

Lite Kirschsteigereskt hemmasnickrande.





Kommentarer
Postat av: Darth Bling

Om man har en skala på 1-5 så måste 1 betyda:spring åt andra hållet om du ser det och 5: att något är närmare episkt...villket gör att betyget 3 måste vara normalt och normalt är väl helt ok? Killen gillar ju uppenbarligen inte spelet men ger det ändå betyget 3...jag tror inte ens att han spelade klart det utan han satte bara mitten betyget för det var enklast.

2010-10-11 @ 14:50:22
Postat av: Skeptikern

Jag tror egentligen inte att recensenten är intresserad av dataspel. Vill nog hellre sitta på kultur och "veta" saker. Häver ur sig lite betyg för att lyfta lön. Har säkert en darttavla på kontoret med betygskala.

2010-10-11 @ 14:54:17
URL: http://skeptisk.webblogg.se/
Postat av: Gizka

Håller inte allt som tidigare var nördigt bli lite mer pretansiöst? Si-Fi serier och nu dataspelsrecensioner. Hela artikeln känns som att han vill bevisa att han minsann är bättre än sitt jobb.

2010-10-11 @ 15:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0