Recensera mera

Är du allvarlig?

Jag läser många spelrecensioner. Tiotals varje vecka om det är en bra releaseperiod. Och varje gång tänker jag på vilka skillnader min recension skulle ha om jag skrev den. Men när jag läste ovanstånde artikel tänkte jag bara; "Var är recensionen?"

Det där är ingen recension. Det är en samhällskommentar med hänvisningar till zombiefilmer. En vanlig läsare skulle nog få svårt att härröra det hela till att det handlade om att betygsätta ett dataspel. Jag vet att jag knappt förstod det. Tror knappt inte jag sett så många menlösa och pretentiösa adjektiv sedan jag läste Tolkien.

Inte ens den korta information som faktiskt kan härledas till spelet är fritt från billiga liknelser.
Kirschsteigereskt? När blev det ens ett uttryck? Jag vet knappt vem människan är.

Efter en tids forskande på Aftonlögnens "recensionssida" är jag starkt övertygad om att ingen där ens spelar spelen de ska betygsätta. De läser antagligen artiklar på andra sidor, kollar lite trailers och knåpar ihop något fyndigt med en samhällskommentar. Copy/paste.

Lite Kirschsteigereskt hemmasnickrande.





Debatt

Nu ska man inte kritisera andra bloggare och det tänker jag inte göra heller. Istället tänkte jag kritisera blogg.se, de som är värd för min blogg.

Då jag aldrig läst bloggar förut tänkte jag utbilda mig lite och brukar därför titta lite på blogg.se förstasida.
Mode, mode, fitness, mode, kändisskvaller, matmode, fitness och mode. Stor variation. Men jag tyckte mig minnas att det fanns en debattkategori. Skrollar glatt ned på sidan och hittar debatterna.

"Kandys tips till svartsjuka tjejer"
"Silikon istället för gymmet?"

Ursäkta? Nu tror jag säkert att båda dessa inlägg är skrivna av fantastiska människor med stort hjärta och intresse för det dom skriver. Men...är det vad som skall anonnseras på första sidan? För debatter? Det märks var prioriteringarna ligger.

Jag är skeptisk.

Höst Haiku

Autumn is here
In spiraling patterns leaves fall
Gamereleases abound

This

Hate much?

För att frångå temat om den svenska politiken tänkte jag vara lite allmänt samhällskritisk istället.

Som den nörd jag är så spelar jag online spel, så kallade MMOGs. Det står för Massive Multiplayer Online Games och finns i alla smaker du kan tänka dig. Den mest populära varianten kallas MMORPG, där RPG står för Role Playing Game. Finns nog ingen som inte hört talas World of Warcraft vid det här laget och det kan bero på att det är det största spelet av sitt slag idag. För övrigt, det må förkortas WoW men uttalas för guds skull inte som en skällande hund.

Jag har spelat dessa spel i ett par år efter att först haft en hälsosam skepsis mot hela fenomenet. Dels för att jag oftast inte är förtjust i att spela med andra människor och dels för att jag inte var sugen på att fortsätta betala för spelet varje månad när jag redan köpt det. Men jag kom över det, jag hittade trevligt folk att spela med och insåg att eftersom spelet konstant utvecklas och (förhoppningsvis) förbättras kan jag vara med och bidra till den utvecklingen med ett litet ekonomiskt bidrag varje månad.

Och sen för att jag är en total nörd och vill spela varenda spel som ser det minsta intressant ut.

Efter ett par års vistelse i den virtuella världen, hoppandes från spel till spel, har jag insett något.
Majoriteten av alla som spelar MMOs är idioter. Och värre är att de är hatiska idioter.

Alla är inte sådana. Nu spelar jag mest med folk jag känner i det verkliga, opixelerade, livet men jag har träffat många trevliga människor online och en del av dem betraktar jag som vänner.

Men resten? Internet är känt för att man kan leva ut sina absolut värsta sidor helt anonymt och MMOs är inget undantag. Du kan hitta alla typer, från han/hon som spenderar hela dagarna med att skrika könsord i den globala chatt kanalen till den som skickar dig privata meddelanden med antingen hatiska budskap eller kanske perversa förslag.

Jag är egentligen inte förvånad. Internet har en tendens att ta fram det värsta hos människor. Bara för att man är anonym är det ok att bete sig hur som helst. Men egentligen är det inte de perversa typerna eller galningarna som skrämmer mig, det är hatarna. 

Hatarna är dom som skickar privata meddelanden till dig när du vunnit över dom och häver ur sig en harang av väl valda svordomar och nedsättande epitet. Och gärna nånting om att du är homosexuell, det verkar vara det mest populära.  Och det värsta är att du behöver inte ens vinna för att motta dessa trevliga lyckönskningar, du kan lika gärna förlora men de vill ändå gnugga in det lite extra.
Och dessa underbara konversationer begränsar sig inte enbart till privata förhållanden. Än mer populärt är att istället föra diskussionen i en allmän chatt kanal så att alla kan se hur arg och tuff hataren är.

Ibland har hataren och objektet för deras hat inte ens träffats i spelet. Det kan vara så enkelt att någon uttrycker en åsikt om något i spelet och sedan är hatet igång.

Vad får man egentligen ut av detta? Är det någon form av agressionsterapi? Eller kanske bara ett behov av att hävda sig? Ska jag vara helt ärlig så bryr jag mig inte om den psykopatiska bakgrunden, det skrämmer mig mest att dessa människor finns.

Det är därför jag spelar Star Trek Online. Över 100'000 spelare och jag behöver inte prata med någon av dem.


RSS 2.0