Urspårad?

Satt idag och läste igenom min lilla blogg. Insåg snabbt att på sista tiden har den blivit väldigt politiskt vinklad och handlat mest om valet. Kanske inte så konstigt med tanke på vad som hänt men det var inte min mening att skriva en politisk blogg. Inte alls faktiskt.

Jag har aldrig varit speciellt intresserad av politik tidigare men jag har alltid röstat. Tittat lite på debatterna precis innan valet och röstat efter det. Men i år var det annorlunda av någon anledning. Jag vet inte om det är åldern som kommer ifatt mig eller om det bara är så att Alliansen gör mig så fly förbannad?

Hursomhelst är jag plötsligt intresserad av politik, intresserad av vad som händer i vårt lilla land. Sitter och surfar och inser att jag hamnat på DN's debattsida där någon blå krösus uttalar sig galet om hur "läget faktiskt är". Tror aldrig jag besökt DN's hemsida någonsin tidigare men nu vill jag hålla koll på vad som sägs.

Började fundera på om jag inte skulle bli aktiv i något parti? Är ganska förtjust i Socialdemokraterna men jag kan tyvärr inte hålla med om allt de säger och gör. Vänstern kanske? Nej, jag är inte kommunist, skulle inte fungera.
Miljöpartiet? Nja, inte så miljömedveten även om jag tycker att det är bra att de finns där.
Piratpartiet? Där har vi något jag skulle kunna tänka mig men...jag har svårt för en del av deras agenda. Fildelningsfrågan är jag väldigt kluven inför och de har en tendens att jobba hårt med den.

Kanske ska starta ett eget parti? "Sunt förnuft-partiet". Vi står för sunt förnuft i svensk politik!
Tyvärr känns det lite för Ny Demokrati över det hela.

Mitt största problem med att bli politiskt aktiv är att jag egentligen inte tror på demokrati som styrelseform. Den är för rörig, för många viljor som stretar emot varandra.
Är inte säker på vad som skulle vara bättre men jag lutar lite åt diktatur.

En upplyst människa som vägleder landet till storhet, omgiven av de visaste rådgivare som går att finna. Låter ju bra. Finns bara ett problem. Människor är giriga och förr eller senare kommer någon vilja ha mer...och mer...och mer...och...ni förstår vart jag är på väg.

Jag tror ärligt i min själ att det inte finns ett effektivt och smart sätt att styra ett land. Det kommer alltid finnas problem, alltid saknas pengar i budgeten, alltid vara motsättningar. Vi ser det tydligt i Sverige idag. Men vi måste fortsätta försöka. Måste fortsätta förändras och utvecklas. Alternativet är anarki och hur kul vore det?  

Så vad ska jag göra? Ska jag bara välja ett parti och ge mig in i politiken för att försöka påverka? Eller ska jag bara låta världen lunka på som vanligt och klaga i min tysthet som alla andra?

Kanske bara borde starta Nördpartiet och propagera för momsbefriade dataspel.




Kommentarer
Postat av: Gizka

Problemet med politiken idag, i alla fall enligt mig, är att politikerna är för långt ifrån människorna dom representerar. Vi skulle behöva ett mänskligare alternativ.

Och jag undrar när någon kommer komma på nästa optimala styrelseform?

2010-09-21 @ 17:34:16
Postat av: Darth Bling

Varför inte döpa det till Skeptikerna och driva en politik som går ut på att ifrågasätta all annan politik?

2010-09-22 @ 17:36:56
Postat av: mammagrim

Heja dig. Ge dig in i politiken. Mosa dom, vi behöver hjälpas åt för att få dom att ändra sig ang sjukförsäkringen. Den är ju helt befängd. Blogga på.

2010-09-22 @ 21:21:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0