Undanflykt

För en tid sedan läste jag en artikel i Aftonlögnen där en "vetare" förklarade med många stora ord att hyllandet av "nördkulturen" var ett stort problem. Detta då den ledde till en flykt undan verkligheten och att man inte tog tag i "viktiga" frågor. Det skulle självfallet leda till samhällets förfall.

Jag är ganska skeptisk mot detta uttalande. Hur skulle det ena leda till det andra? Vad är viktiga frågor? Tror denna "vetare" att människor ska anamma nörden, strunta i sina jobb och istället spela spel hela dagarna?
Jag är en nörd och det är jag stolt över. Jag gillar datorer, rollspel, serietidningar och fantasy. Men jag har fortfarande ett jobb, räkningar, disk och tvätt.  Nördandet får begränsa sig till fritiden, hur begränsad den än må bli. Men det kanske är det som är problemet. Istället för att spela spel efter jobbet kanske jag borde ge mig ut på staden och hjälpa till med dom "viktiga" frågorna vad dom än är.

Men det tänker jag inte göra av en simpel anledning. Det är inte mitt jobb. Efter en dag på jobbet och sedan ta itu med alla vardagliga sysslor som är o så tråkiga, vill jag inget hellre än att ha lite verklighetsflykt. Och varför inte unna sig detta? Det finns en anledning till att vi betalar massor av människor massor av pengar för att lösa dom "viktiga" frågorna. Politiker, poliser, sjukvårdare, byråkrater osv. får alla betalt av oss som skattebetalare för att ta hand om samhället. Varför ska jag då spendera min surt förvärvade fritid på att göra deras jobb när jag redan betalar för det? Och till dessa "samhällsvårdare" rekommenderar jag starkt lite verklighetsflykt á la Nörd. Det kan behövas i ert yrke.

Och varför fokusera på nördens verklighetsflykt när det finns så många värre sätt? Droger och alkohol brukar ligga på topp bland de främsta sätten att komma undan vardagen. Det om något är väl en "viktig fråga".
Och det vet jag, trots att jag är en nörd och flyr undan verkligheten.

Jävla forumtroll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0