TM

Jag är...skeptisk

Jag är skeptisk mot telefonförsäljare. Hela fenomenet känns ganska konstigt.
Istället för att låta konsumenter välja själva och ta till sig information på egen hand , har vi dessa månglare som ska berätta för oss att just deras produkt är bäst, billigast och alldeles, alldeles...underbar. Precis som en bal på slottet.

Dessutom stör dom ofta i maten eller sömnen, vilket inte mildrar min skepsis. Och nej, jag har inte NIX. Vem vet, nån gång kanske de säger någonting vettigt?

Jag är än mer skeptisk mot telefonförsäljare som inte kan sin egen produkt. De som läser innantill på sitt manus och faktiskt inte vet nånting om det de säljer.
Jag har själv arbetat som en telefonnasare och vet hur svårt det kan vara i början men vissa är bara helt enkelt hopplösa. En sådan ringde mig häromdagen.

Det var en ung tjej som ringde en tisdagseftermiddag från ett energibolag. Ni känner till typen och har säkert fått sådana här samtal själv.
Just det här energibolaget har ringt mig flertalet gånger och jag har varje gång sagt nej då jag råkar jobba på ett elbolag själv och vet därför att deras erbjudande är skräp.
Och då menar jag verkligen skräp. Vanligtvis hade jag bara sagt tack men nej tack och lagt på. Men just den dagen var jag lite på annat humör.
Samtalet gick som följande. TM = Säljaren S= Skeptikern, jag

TM: "Jo hej jag heter ****, jag ringer från ditt energibolag".
S: "Mitt energibolag?"
TM: "Ja, jo, nej. Men jag har ett ett bra erbjudande till dig på ditt elavtal."
S: "Ok, visst. Kör."
TM: "Jo jag har två erbjudanden till dig. Ett är ett obundet elpris med tre månaders uppsägningstid. Och där erbjuder vi dig 10 % rabatt på ditt nuvarande elpris"
S: "Vet du vilket mitt elpris är?"
TM: "Ja"
S: "Hur vet du det?"
TM "Ja, eftersom du flyttat nyligen har du anvisat elpris"
S: "Jag har inte flyttat. Jag har bott här i sex år"
TM: "Jaha men du har ju fortfarande tillsvidare pris"
S: "Nej, jag har rörligt pris just nu"
TM: "Ja precis, tillsvidare pris"
S: "Nej, jag har rörligt pris. Det löper tillsvidare men är långt under tillsvidarepriset du talar om. Men du erbjuder mig alltså 10% lägre pris på mitt rörliga pris?"
TM: "Ja, precis."
S: "Är du säker? Tillsvidare priset är i mitt område 68,50 öre och jag betalar idag 45,51 öre på det rörliga. Är du säker på att det är 10% på det rörliga?"
TM: "Ja, på ditt av kommunen anvisade elpris"
S: *suck* "Ja men jag har inte anvisat elpris. Jag har tecknat ett avtal med en elleverantör. Ungefär som du försöker göra nu"
TM "Hur menar du då? Vadå tecknat avtal?"
S: "Glöm det så länge. Vad har ni för påslag på elen?"
TM: "Påslag? Vi har inget påslag"
S: "Ja, ni köper ju in elen för ett visst pris och sen måste ni tjäna nånting på den. Det är erat påslag. Hur mycket tjänar ni per kilowattimme?"
TM: "Det vet jag inte. Det måste jag fråga min chef."
S: "Gör det. Och fråga samtidigt om vad ni har för årsavgift och om det verkligen är det rörliga priset du erbjuder 10 % på"
TM: "Ok. Jag ringer tillbaks"

För er som inte jobbar på elbolag (om det nu finns sådana) så är det en distinkt skillnad på tillvidare pris och rörligt pris. Tillsvidare pris, eller normalpris och anvisningsel som det också kallas (kärt barn...) är oftast det högsta priset du kan ha. Det är också det pris som elbolagen fakturerar dig för om du inte tecknar ett avtal. Lömskt eller hur. Påslag är det elbolagen tjänar per kilowattimme.
Det brukar variera från 0 - 5 öre. 0 öre är för de bolag som tjänar pengar på fasta avgifter och 5 öre är för de som bara är snikna.
De stora bolagen brukar ligga runtomkring 3,5 öre.
Och sen ringde hon tillbaks.

TM: "Ja, hej igen. Nu har jag lite mer information åt dig. Påslaget är på 25 öre och..."
S: "Vänta lite, sa du 25 öre? Är du säker?"
TM: "Ja, hur så?"
S: "Det är ganska mycket."
TM: "Jaha. Asså det var vad min chef sa. Och årsavgiften är 255 kr"
S: "Är det inklusive moms?"
TM: "Öhhh...tror det"
S: (Knappar lite på datorn) "På er hemsida står det att det är exklusive moms"
TM: "Då är det nog så"
S: "Ok. Och hur var det med det rörliga priset?"
TM: "Jo men det är 10 % på ditt pris."
S: "Det rörliga priset?"
TM: "Ja, tillsvidarepriset"
S: "Nej, nej. Inte tillsvidarepriset. Det rörliga priset. Jag har ett rörligt prisavtal med min leverantör."
TM: "Öhm...asså jag förstår inte riktigt. Men du får 10 %"
S: "På det rörliga? Är du säker?"
TM: "Ja, på ditt av kommunen anvisade elpris."
S: "Men, det är inte det pris jag har. Jag har rörligt pris. Inte anvisat pris eller tillsvidarepris. Som jag sa, jag har ett avtal med min leverantör"
TM: "Jaha. Men du har ju flyttat."
S: "Nej, som jag sa förut har jag inte flyttat."
TM: "Ok. Men det är 10 % på ditt nuvarande pris"
S: "Ok. Så jag får 10 % på mitt pris. Idag betalar jag 45 öre. Du ger mig 10 %. Det är 4,5 öre. Sen har ni ett påslag på 25 öre. Så om vi drar av det hamnar vi på (fram med miniräknaren) 15,5 öre. Elpriset idag på Nordpool ligger på runt 30 öre per kilowattimme..."
TM: "Nordpool, vad är det?"
S: "Den nordiska elbörsen. Där alla elbolag köper och säljer sin el. Där ligger priset runt 30 öre.
Ni måste alltså köpa in elen för ca. 15 öre för att ha det påslag som du nämnde".
TM: "Öhm, det vet jag inget om"
S: "Nej, det är kanske lite överkurs. Men du hade ett andra erbjudande till mig?"
TM: "Ja precis. Det är ett bundet avtal på 1 år. Och då betalar du 49,90 öre. Och tre månaders uppsägning."
S: "Ok. Och ingår elcertifikat i det?"
TM: "Vadå?"
S: "Elcertifikat. Glöm det förresten. (Mer knappande på datorn) På er hemsida står det att det är exklusive elcertifikat. Och det ligger runt 7 öre. Så då hamnar vi på 57 öre nästan"
TM: "Nej, priset är 49,90 öre."
S: "Ok. Priset är 49.90 öre. Men om jag tecknar med nästan vilken annan leverantör som helst får jag det billigare. Runt 46-47 öre."
TM: "Ja, men priset kommer stiga under vintern."
S: "Ja, men det är fortfarande billigare om jag tecknar nu med någon annan, eller hur?"
TM: "Inte om priset stiger under vintern."
S: "Det är fortfarande billigare nu hos era konkurrenter"
TM "Men det kommer ju stiga under vintern"
S: "Mmmm...ja. Det kommer stiga under vintern. Jag fattar. Tyvärr, jag är nog inte intresserad. Men tack ändå."
TM: "Men du ska inte ha avtalet ändå? Jag ger bara 5 % rabatt till andra kunder"
S: "Men det pris du erbjuder mig rabatt på är fortfarande 20 öre dyrare än det jag har idag"
TM: "Men priserna kommer stiga under vintern."
S: *suck* "Ja, jag vet. Tack men nej tack."

Där la vi på. Efter detta ganska uttömmande samtal kände jag mig mer skeptisk än innan mot berörda energibolag. Utbildade de ens sina säljare?
Förståligt att hon inte kan veta allt men hon borde åtminstone känna sin egen produkt?
Och kanske att man faktiskt kan teckna elavtal då det är det hon vill sälja?
Men jag kanske begär för mycket. Jag kanske ska nöja mig med att bli lurad av en strid ström av telefonförsäljare som prackar på mig det ena avtalet efter det andra.
"Jaså du vill säga upp avtalet? Men om du läser det finstilta ser du att du har två års uppsägningstid. Hemskt ledsen."
"Har du fått en toalettborste när du beställde en dammsugare? Hemskt ledsen men om du läser det finstilta ser du att vi inte ansvarar för den produkt vi säljer."
"Sa du till vår säljare att dra åt helvete? Hemskt ledsen men i vårt system står det att du sa ja. Så du har tyvärr ett tre års abonnemang på kålsallad. Men du kan alltid försöka säga upp det..."

Jag är...skeptisk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0