Sommar och sol

Nu får vi väl acceptera att sommaren är över och hösten har kommit för att dränka oss i härligt regn.
Sommaren var kort men intensiv med ganska bisarra temperaturer.

Som hårdrockare och innesittande datanörd har jag aldrig varit speciellt förtjust i sagda årstid. Oftast är det alldeles för varmt och solen hinner knappt gå ner innan den går upp igen. Problematiskt när man försöker gå och lägga sig på morgonen efter en uppesittarkväll.

Men det är inte vädret jag tänkte skriva om utan något helt annat.

Det finns nämligen en magisk plats som i lilla landet lagom existerar nästan enbart på sommaren. En plats där normala sociala konventioner mystiskt upphör att existera. Den kallas för "Badplatsen". 

På Badplatsen gäller lite andra regler än i resten av samhället. Jag tänkte fokusera på den mest uppenbara: att ta av sig kläderna. Det här är ganska intressant om man tänker på det. Överallt annars anses det lämpligt att man skall ha relativt heltäckande kläder men plötsligt när man kommer till Badplatsen är det ok att gå i underkläderna. Tänk dig själv om du gick på stan och nångon gick förbi dig i bara  underkläder. Hur skulle du då reagera?
Men, eftersom det är på Badplatsen är det ok. Nu är jag iofs något trångsynt. Den här magiska platsen har ju spritt sig som vi alla vet till andra delar av vår värld. Hustak, bakgårdar, innergårdar, allmänna parker...osv.
Har faktiskt sett detta mer och mer på sommaren; människor som går runt i sina badkläder på gatorna.
En bikini är tydligen ok att gå runt i. Skulle vilja se vilka reaktioner det blev om samma tjej gick runt i bh och trosor.

Poängen jag tror att jag vill komma till är; vad är det egentligen för skillnad på underkläder och badkläder? De har ungefär samma dimensioner, ungefär samma utseende. En vän försökte med förklaringen att det är tyget som skiljer dem åt men jag är skeptisk. Varför är det ok att i vissa situationer ha underkläder på sig offentligt?

Vi skulle även kunna diskutera hela "topless"-fenomenet också. Det är inte så vanligt än i det här landet men det kommer mer och mer. Kvinnor som i övrigt vill hålla sina behag lagom gömda, men synliga, men inte för synliga och vill inte att någon tittar på dem....tycker uppenbarligen att det är ok att att blotta dem på en Badplats. Varför? Varför är det ok där men ingen annanstans? För att få en fin solbränna? Please...jag är skeptisk.

Nu blir det kanske lite mycket fokus på det kvinnliga badmodet men det finns en anledning till det. Varför skulle jag vilja skriva om killar med bar överkropp och shorts? Hur kul är det?

Märk väl att jag inte klagar på något av det här. Jag är bara extremt fascinerad av varför. Varför finns det en plats/situation där normala samhällsnormer inte längre gäller? Det är inte direkt som att det är en intim situation mellan två människor, det är en offentlig plats. Och jag har svårt att tro att alla människor som besöker en badplats är vilda exibitionister. En del säkerligen men antagligen inte alla. 
Frågan kvarstår: Varför? 

Jag är skeptisk.  

Kommentarer
Postat av: Darth Bling

Det finns en ännu mer mystisk sak med detta "fenomen". När folk reser utomlands passar de dessutom på att kasta överdelen åt fanders...även om stranden består till största delen av små barn och tonårspojkar...lämpligt?

2010-09-14 @ 12:12:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0