Och tant röstade på?

För några år sedan satt jag inloggad på ICQ. Jag vet att ICQ inte är lika populärt nuförtiden men vad jag förstår lever det fortfarande. För er som inte vet vad det är tänk Messenger. Fast bättre.

Jag fick då iallafall kontakt med en brasiliansk man. En insektsforskare. Han spenderade sin tid i Amazonas, studerandes kryp. Låter kul eller hur? Nu satt han i ett laboratorium i nån liten by och skrev en avhandling om någon slags skalbagge. Kommer tyvärr inte ihåg vad varken han, byn eller skalbaggen hette. Men jag minns samtalet väldigt väl av en anledning.

Han skulle nämligen åka till Sverige på konferens och ville veta lite mer om landet innan. Därför hade han letat upp mig, en svensk, på ICQ.

"Do you really have polarbears on the streets? And vikings?"
Jag skrattade gott och förklarade att det inte var så.

"Are really all Swedish women tall, blonde and beautiful?"
Återigen skratttade jag och sa att det var delvis sant iallafall. 

"Is it true that all Swedish people are racists?"
Där hajade jag till lite och frågade var han hade hört det. Det var tydligen allmänt känt i Brasilien, att alla svenskar är rasister. Känns ju bra. Han var till och med lite rädd för att komma hit när han hörde det.

Jag förklarade snällt och vänligt att även om det fanns rasister i landet var de en minoritet och hade inget att säga till om här.

Igår röstade ca. 330.000 personer på SD.

Vad skulle jag säga till min brasilianske vän idag?



Kommentarer
Postat av: Gizka

Tänkvärt sagt. Hela situationen känns obehaglig.

2010-09-20 @ 13:19:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0